25 ژانویه 2023-  در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، استفاده از مهارکننده های پمپ پروتون(PPIs)  با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ به هر علت مرتبط است. این یافته از مطالعه بر روی بیش از 19هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بدست آمده و در مجلهClinical Endocrinology & Metabolism  منتشر شده است.

محققان می گویند: خطرات و مزایای استفاده از PPI باید در بیماران دیابت نوع 2 به دقت بالانس شود و باید نظارت بر حوادث جانبی CVD در طول درمان با PPI افزایش یابد. این مطالعه نشان داد که استفاده از PPI به طور قابل توجهی با افزایش نسبی 35 درصدی در نارسایی قلبی، افزایش نسبی 34 درصدی در انفارکتوس میوکارد و افزایش نسبی 30 درصدی در مرگ به هر علت، مرتبط است.

مهارکننده های پمپ پروتون یک گروه دارویی هستند که به طور گسترده با نسخه و بدون نسخه برای کاهش تولید اسید معده و درمان بیماری ریفلاکس معده و سایر اختلالات مرتبط با اسید استفاده می شوند. PPIها شامل امپرازول(Prilosec)، لانزوپرازول(Prevacid) و اسموپرازول(Nexium) هستند.

دکتر Tingting Geng ، از دانشگاه علم و فناوری Huazhong در ووهان، چین و همکارانش این مطالعه را با هدف بررسی ارتباط استفاده از PPI با خطرات بیماری قلبی عروقی (CVD) و مرگ و میر ناشی از همه علل در بیماران دیابتی نوع 2 انجام دادند.

آنها ارتباط استفاده از PPI با خطرات انفارکتوس میوکارد(MI)، بیماری عروق کرونر(CAD)، سکته مغزی، نارسایی قلبی (HF) و مرگ و میر ناشی از تمام علل، را در 19229 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 با استفاده از داده های مطالعه ی بیوبانک انگلستان، تجزیه و تحلیل کردند.

یافته های آنها به شرح زیر است:

· طی یک پیگیری متوسط از 10.9 تا 11.2 سال،  تعداد 2971 مورد بیماری عروق کرونر، 1827مورد انفارکتوس میوکارد، 1192مورد نارسایی قلبی، و 738 مورد سکته مغزی، همراه با 2297 مرگ به همه ی علل، ثبت شد.

· استفاده از PPI به طور قابل توجهی با خطرات بالاترCAD (نسبت خطر[HR]:1.27)، MI(HR: 1.34) ، نارسایی قلبی(HR: 1.35) و مرگ و میر ناشی از همه علل (HR: 1.30) مرتبط بود.

· هیچ ارتباط آماری معنی داری بین استفاده ازPPI و سکته مغزی مشاهده نشد(HR: 1.11).

· نتایج در تجزیه و تحلیل های زیرگروهی طبقه بندی شده توسط عواملی از جمله ایندیکیشن های  PPI، استفاده از داروهای ضد دیابت، و استفاده از داروهای ضد پلاکتی، سازگار بود.

· تجزیه و تحلیل در گروهی با امتیاز تمایل همسان(1:1) از استفاده کنندگان از PPI در مقابل افرادی که از این داروها استفاده نمی کردند، نتایج مشابهی به همراه داشت.

محققان نتیجه گیری کردند: داده های ما نشان می دهد که استفاده از مهارکننده های پمپ پروتون با خطر بالاتر مرگ و میر و حوادث CVD در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

یافته‌ها در تجزیه و تحلیل‌های حساسیت مختلف، از جمله تجزیه و تحلیل با امتیاز تمایل همسان و پس از تنظیم برای استفاده از آنتاگونیست‌های گیرنده هیستامین نوع ۲(H2RAs، یک کلاس دارویی که ایندیکیشن های مشابهی با PPI دارد)، سازگار بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/proton-pump-inhibitor-use-tied-to-cvd-and-mortality-in-type-2-diabetes-patients-106020